Fastighetsnära insamling
Det ska vara enkelt för alla att göra hållbara val. Lumires uppdrag är därför att alla i Luleå kommun ska bli bättre på att sortera.
Från och med den 1 januari 2024 tar kommunen över ansvaret för insamling av förpackningar från hushåll i flerfamiljshus eller fastigheter. Det här innebär bland annat ny taxa, enklare sortering för era hyresgäster och att vi på Lumire blir er avfallsrådgivare.
För att öka återvinningen och göra det lättare att göra rätt har Sveriges regering beslutat om nya regler för förpackningsinsamling. Från den 1 januari 2024 har kommunerna enligt den nya producentansvarslagstiftningen ansvaret för insamling av förpackningar från hushåll i flerfamiljshus eller fastigheter. Det här innebär att insamlingen av förpackningar i huvudsak ska ske genom fastighetsnära insamling (FNI).
Vad innebär det här för dig som fastighetsägare?
Som fastighetsägare är du enligt de nya reglerna skyldig att tillhandahålla källsortering av förpackningar åt dina hyresgäster på en uppställningsplats eller i ett miljörum. Det här gäller pappersförpackningar, plastförpackningar, metallförpackningar samt färgade och ofärgade glasförpackningar. På så sätt kan vi på Lumire samla in förpackningarna på ett enkelt och effektivt sätt.
Sorteringsguiden ger råd
Ni kan även använda vår digitala sorteringsguide för att rådfråga om hur ditt avfall ska sorteras. Läs gärna mer på Sorteringsguide.
Vi hjälper er gärna med kommunikation till de boende och skyltning i miljörummen så att den blir effektiv för just er fastighet. Kanske planerar ni en träff med de boende? Vi deltar gärna och kan stötta med innehåll och ge fördjupad kunskap gällande källsortering och hållbarhet, så att det blir lätt att göra rätt.
Här finns en utskriftsvänlig sorteringsguide för flerfamiljshus att ladda ned.
Sorteringsguide-affisch A3 (PDF)
Fastighetsägare, registrera dig här.
Anmälan om samlokaliserad verksamhet
En samlokaliserad verksamhet är en verksamhet som använder samma kärl för förpackningsinsamling som hushållen i ett flerbostadshus. Det kan till exempel vara en frisör eller en restaurang som bedriver verksamhet i samma fastighet eller i nära anslutning till fastigheten och som delar kärl med hushållen.
Har du en verksamhet i ett flerbostadshus och vill använda samma kärl för förpackningsinsamling som hushållen ska du anmäla detta enligt 7 kap. 10 § förordning 2022:1274 om producentansvar för förpackningar. En anmälan om samlokaliserad verksamhet behöver göras även om verksamheten redan idag delar kärl med hushållen i fastigheten.
Du behöver göra en anmälan eftersom regeringen har beslutat att de som producerar förpackningar ska stå för kostnaden för insamlingen från hushåll och samlokaliserade verksamheter. Kommunen, genom Lumire, måste därför redovisa till Naturvårdsverket hur många samlokaliserade verksamheter som finns i kommunen för att kunna få ersättning.
Om verksamheten däremot har egna kärl för förpackningsinsamling (även om de finns i samma miljörum som de boendes kärl) räknas verksamheten inte som en samlokaliserad verksamhet och behöver inte anmälas. Observera att du innan anmälan måste ha en överenskommelse med hyresvärden/fastighetsägaren om att verksamheten får använda samma förpackningsinsamling som hushållen.
Anmälningsformulär
Till dig som redan har fullständig källsortering av förpackningar:
För dig handlar de nya reglerna främst om att du kommer få en ny taxa – och att det är vi på Lumire som både äger kärlen och tömmer dem. Om du idag har insamling av förpackningar med annan aktör än Lumire behöver du säga upp detta avtal.
Till dig som inte har fullständig källsortering av förpackningar:
Fyll i formuläret längst ned på denna sida. På så sätt kan vi kontakta dig och se till att du får de kärl och den hjälp du behöver.
Om du har verksamheter (företag) som nyttjar samma uppställningsplats eller miljörum som hushållen måste du kontakta dem och be dem anmäla sin samlokaliserade verksamhet via Lumires kundservice. De nås på 0920-25 09 00.
Vad kommer detta att kosta?
Den avgift och taxa som du betalar för avfallshantering är uppdelad i två delar, en fast avgift som kallas för grundavgift och en rörlig del som innefattar hämtnings- och behandlingsavgift, som utgår från det upplägg och abonnemang du har. Själva ordet taxa betyder att man från Luleå kommuns sida finansierar alla kostnader med en avgift enligt gällande taxa och att inte skattemedel används.
Här hittar du avfalls- och återvinningstaxan. Avgifterna anges inklusive moms och gäller från och med den 1 april 2024.
Hur vet du hur stor din uppställningsplats eller ditt miljörum behöver vara?
Det här är något du kan få hjälp med av vår avfallsrådgivning. Det finns olika typer av kärl och både dimensionering och storlek avgörs bland annat av hur många lägenheter som finns i din fastighet.
När måste sorteringen finnas på plats?
Senast den 1 januari 2027 ska det finnas källsortering på en uppställningsplats eller i ett miljörum i alla flerfamiljshus eller fastigheter.
Hur mycket avfall uppstår vid er fastighet? Hur kan ni förändra avfallshämtningen för att hitta en mer hållbar lösning? Kan en förändrad avfallshämtning även vara ekonomiskt smart och sänka kostnaderna?
Vid alla frågor som rör avfall och sortering kan du vända dig till vår avfallsrådgivning. Boka en kostnadsfri rådgivning nedan så hör vi av oss till dig.
Boka kostnadsfri rådgivning
Läs om GDPR och din personliga integritet.