Möt vår Kundservice

Ingen fråga är för liten, stor eller omöjlig att besvara. Lumires kundservice möter Luleåborna via olika kanaler och är de som har den allra bredaste kunskapen om återvinning, återbruk, avfallshantering och vatten- och avloppsfrågor. Det kan handla om hållbarhet och att vara miljövänlig i stort, vatten- och avloppsfrågor eller när ska avfallskärlen egentligen hämtas nästa gång?


– Luleåborna är miljövänliga och man märker att människor vill göra rätt. Vi får många frågor om hur man ska rengöra mjölkpaket bäst, hur man ska sortera och även om samma information finns på vår webb är vi glada att få prata med människor. Vi får också tips om vad vi kan göra bättre, och vad man tycker saknas, berättar Annica Sundberg (bilden nedan).

Att arbeta inom Kundservice handlar om att ha en genuin önskan att hitta lösningar, vara kreativ och intresserad av människor och kunna förflytta sina tankar och handlingar snabbt mellan olika kunskapsområden.

– Det viktigaste är att göra våra kunder, och som kunder räknar vi alla Luleåbor som hör av sig till oss som privatperson eller som företagare, nöjda. Att de får hjälp, även om jag inte har svaret på en gång ser jag till att ta rätt på det. Många är glada för att de får snabb hjälp av oss, vilket känns roligt att höra, berättar Hanna Thelin som syns på bilden nedan.

– Vi får många tack för bra service, berättar Anna-Lena Rova (bilden nedan) fortsättningsvis. Vår kontakt kan ske på många olika sätt; telefon, mejl, ”Mina sidor” som är kundens egna personliga sida, och ibland är ett besök mest passande. Förutom att jag verkligen gillar att hitta lösningar uppskattar jag mina kollegor, enkla saker som att äta lunch tillsammans och även att jobba med människor med så många olika kunskaper och yrken.

När det gäller företagskunder, har Kundservice uppmärksammat att det finns en osäkerhet om huruvida företaget är utrustat med rätt avfallskärl och lösningar för avfall, återvinning eller vattenlösningar – hållbarhet blir allt viktigare för de flesta. När det gäller vissa verksamheter, som restauranger finns ofta specifika frågor. Här kan Kundservice lugna med att vi inte bara kan se till att rätt utrustning finns på plats, vi kan även se till att personalen får en presentation och genomgång över vad som gäller och hur man hittar bästa lösningarna för just ditt företag.

När det kommer till hållbarhet – vilka är era bästa tips?

– Att byta sticklingar, och laga quesadillas av tacorester, berättar Hanna Thelin och möts av önskemål från kollegorna att få ta del av denna festmåltid. Anna-Lena-Rova fortsätter:

– Byt kläder och saker med varandra. Finns både i större skala, som Lumires klädbytardag som genomfördes för en tid sedan, eller bland dina bekanta. Själv ska jag snart byta bort en kappa mot min väninnas glas. Till glädje och nytta för oss båda!

– Odla hemma, säger Annica Sundberg, och berättar om djungelgurka som gav stora plantor och små goda gurkor. I sommar är det majs, lök och potatis som gäller.