Flytt och ägarbyte

Flytt och ägarbyte

Vid ägarbyte eller flytt från fastighet ska anmälan om ägarbyte göras till Lumire. Tidigare ägare fyller i formulär med uppgifter om fastigheten och den nya ägaren, därefter fyller ny ägare i resterande uppgifter. Du kan skicka in anmälan om ägarbyte tidigast på tillträdesdagen.

  • Om fastigheten har en vattenmätare bör denna läsas av på tillträdesdagen med helst både köpare och säljare närvarande vid avläsningen. Avläsningen anges i ägarbytesanmälan. 
  • Befintligt abonnemang förs över. Eventuella ändringar görs av den nya ägaren.
  • Eventuella dispenser eller samgående som säljaren har upphör vid ägarbytet.

Kom ihåg att du som abonnent är betalningsskyldig för fastighetens vatten, avlopp och avfallsabonnemang så länge du står kvar som betalningsmottagare hos oss. Om ägarbytet sker mitt i en betalperiod måste du fortfarande betala hela din faktura. Överskottsbetalningar kommer att återbetalas när ägarbytet är registrerat och abonnemanget överförs till den nya ägaren. Du kan registrera kontouppgifter för återbetalning på Mina sidor.

Lumire får inga automatiska besked eller information om flytt eller byte av fastighetsägare via t ex Skatteverket. 

Anmäla ägarbyte via blankett

Det går också bra att anmäla ägarbyte via en blankett. Den kan du som säljare hämta via mina sidor eller få genom att kontakta kundservice via mejl kundservice@lumire.se eller telefon på 0920-25 09 00