Hoppa till innehåll

Din faktura skickas ut en gång per månad eller per kvartal, beroende på vilket faktureringsintervall du har.

Du kan välja att få fakturan på det sätt som passar dig bäst. Välj gärna ett digitalt alternativ om det är möjligt för dig. Det är både enklare, tryggare och bättre för miljön.

Se dina fakturor digitalt

På Mina sidor och i Lumires app kan du enkelt se dina fakturor digitalt. Du loggar in på Mina sidor med Bank-ID eller genom att ange ditt kund- och personnummer.

Logga in på Mina sidor

Kivra

Du som är ansluten till Kivra får automatiskt din pappersfaktura från Lumire till Kivra. För att fortsätta få en pappersfaktura behöver du ändra dina inställningar hos Kivra. Är du nyfiken på digital faktura och digital post, men har ännu inte Kivra? Läs mer på www.kivra.se

Autogiro

Med autogiro dras avgiften automatiskt från ditt konto. Kontakta din bank för att ansluta via autogiro.

E-faktura

Med e-faktura skickas fakturan direkt till din internetbank.

Beställ e-faktura på banken

För att beställa tjänsten e-faktura går du in på din internetbank och anmäler dig. Har du problem med att beställa e-faktura kontaktar du din bank som hjälper dig med detta.

Fakturan på internetbanken

Om du har e-faktura skickas din faktura till din internetbank. Där ser den ut som en vanlig faktura och består av samma uppgifter som en pappersfaktura. E-fakturan får du vid samma tidpunkt som en pappersfaktura. Om du skulle missa att betala kommer du att få ett inkassokrav från oss i form av en pappersfaktura.

När du byter bank eller vill avanmäla dig

Om du byter bank måste du själv gå in och avanmäla e-faktura på din gamla internetbank och anmäla dig för e-faktura från Luleå Miljöresurs AB hos din nya bank.

Autogiro med e-faktura

Väljer du att ha autogiro med e-faktura dras pengar automatisk från ditt konto och du får fakturan till din internetbank. Anmäl dig via din internetbank för både autogiro och e-faktura.

Faktura till din e-post

Meddela din e-postadress till vår kundservice om du vill ha din faktura via e-post.

Vad händer om jag inte betalar fakturan?

För en faktura som har förfallit och inte betalats i tid skickar vi ett inkassokrav till dig som kund. Från det att kravbrevet skickas har kunden åtta dagar på sig att betala. Därefter tillkommer inkassoavgift och dröjsmålsränta läggs på fram till betalningsdatum, om fakturan fortfarande inte är betald efter åtta dagar.

För en faktura som därefter fortfarande inte har betalats skickas antingen ett brev om att vattnet kommer att stängas av eller så lämnas ärendet till Kronofogden.

Felbetalning

Det händer att fakturor betalas dubbelt. Vi fångar in dessa betalningar och gör antingen en återbetalning till dig som kund eller så använder vi beloppet för att kvitta mot andra fakturor hos oss. En dubbelbetalning kan även användas som en kreditering på nästa faktura.

Hör alltid av dig till oss om det är problem med en betalning!

Faktura- och betalningsuppgifter

Här hittar du faktura- och betalningsuppgifter till Lumire (Luleå Miljöresurs).

Organisationsnummer: 556019-0331
Bankgiro: 5120-5268
Plusgiro: 414 81 04-5

För betalning via bank utanför Sverige ber vi dig att använda följande IBAN-nummer via Nordea:
SE04 9500 0099 6026 0065 2487

Du är alltid välkommen att kontakta Lumires kundservice på 0920-25 09 00 eller kundservice@lumire.se om du har några funderingar.

Vid frågor gällande betalning kontaktar du i första hand din bank.