
Inför VA-anslutning och andra markarbeten
Behöver ni en vatten- och avloppsanslutning eller planerar ni för markarbeten på en fastighet? Ett smidigt sätt att ta reda på hur det ser ut under markytan på er fastighet är att starta med att använda Ledningskollen.
LedningskollenÖnskar du en ny eller ändrad anslutning, som kallas förbindelsepunkt, behöver du skicka in en servisansökan. Servis är den ledning som går mellan huvudledningen i gatan och fastighetens förbindelsepunkt vid tomtgränsen. Förbindelsepunkt är den juridiska gränsen mellan fastighetsägarens vatten- och avloppsinstallation och Luleå kommuns allmänna vatten- och avloppsanläggning.
Klicka för större bild.
Gör en servisansökan
Här kan du ansöka om servis för anslutning till kommunalt vatten- och avloppsledningsnät. Förbered dig gärna genom att först läsa igenom nedanstående information.
- Förbered genom att vara uppdaterad gällande var fastigheten finns. Om fastigheten finns i ett nytt bostadsområde framtaget av kommunen är vatten-, avlopp- och dagvattenanslutningar i regel framdragna till din tomtgräns.
- Är du osäker på om kommunalt vatten och avlopp finns ordnat till en fastighet kan du kontakta vår kundtjänst. Eller skicka ett mail till va-anslutning@lumire.se.
- Ligger tomten utanför kommunalt verksamhetsområde för vatten eller avlopp ska du ta kontakt med stadsbyggnadsförvaltningen, avdelning miljö och bygg. De hanterar frågor om enskilda brunnar och enskilt avlopp.
- Innan du kan ansluta vatten, avlopp och dagvatten skall du ha fått ett skriftligt besked att förbindelsepunkt, det vill säga servis är upprättad och du ska ha betalat din anslutningsavgift.
- Normal handläggningstid är cirka åtta veckor efter att ansökan blivit godkänd.
Ledning från förbindelsepunkt till byggnad bekostar och ansvarar fastighetsägaren för.
Tänk på att under sommaren har vi ökad belastning vilket kan medföra längre handläggningstid. För att vi ska hinna utföra alla servisansökningar innan sommarens semesterperioder måste vi få in dessa senast den 15 maj.
För att ansöka om servis använder du Luleå kommuns e-tjänst för servisansökan.
Ansök om byggvatten
Vid behov av tillfälligt byggvatten till byggbodar eller till exempel vid renovering och nybyggnation kan du ansöka om tillfälligt byggvatten. För att ansöka om byggvatten använder du Luleå kommuns e-tjänst för byggvatten.
Servisansökan byggvattenKontakta oss
Vid frågor kan du kontakta Lumires kundservice via mejl till kundservice@lumire.se eller ring 0920-25 09 10. Du kan även mejla till va-anslutning@lumire.se.