Nu syns Luleås största pump­station ovan mark

Vilka likheter kan det finnas mellan att bygga en skateboardramp och en pumpstation inom det gigantiska vattenprojektet Östra länken? Jo, likheten finns i behovet av att bygga smart där det är riktigt brant. Nu finns väggar och tak på plats, ventilation och belysning samt förstås hjärtat – pumparna – som ska komma på plats innan årsskiftet. Varför just denna pumpstation, som finns vid Arontorpsviken på väg mot Svartöstaden, är så viktig för Luleå beror på att den är dimensionerad för att kunna säkerställa ett växande Luleå i hundra år framåt. Det är också sista passagen för vatten från hela Luleå innan det når reningsverket Uddebo någon kilometer bort. Ida Söderholm, platschef inom NCC för projektet och Johan Sandström, projektledare berättar mer om det nytänk som finns inom bygget:


– Det har gått väldigt bra, vi har lyckats hålla både deadlines och budget. Det var tight ett tag innan hösten, vi brottas också med vinterns utmaningar men fick taket på plats innan snön föll. Det är alltid en milstolpe när man bygger, det säkerställer att jobben som är planerade för vinterhalvåret kan genomföras. Det känns skönt och roligt, en trygghet, säger Ida Söderholm som är platschef. Johan Sandström, som är projektledare inom Östra länken-projektet lägger till:

– Samarbetet har fungerat fint och totalt sett har det varit ett hundratal arbetare som arbetar med pumpstationer. De har olika yrkesroller som grävmaskinister, betongarbetare, mättekniker, målare och rörmontörer.

Vilket arbete kommer att ske framöver?

– Nu börjar det bli dags för installationer och allt invändigt arbete, som passar för vintersäsongen. Till våren, när allt är installerat och klart kommer anläggningen att testköras. Då kommer också den fantastiskt fina fasaden i corten på plats, så den får Luleåborna ta en titt mot sommaren.

Att tänka utanför boxen när det gäller att hitta smarta gjutningar till ett rejält lutande golv är inte det lättaste (se bild nedan). Hur har ni löst detta?

– Vi har använt ett nytt arbetssätt som också är tidseffektivt, med killar som annars gjuter skateboardramper runt om i världen. Det var en av våra konstruktörskollegor som kände till detta företag från Luleå och tipsade mig. Det vanliga sättet hade varit att bygga en form av trä och gjuta i betong, för att sedan riva formen. Nu sparar vi både tid och material tack vare detta arbetssätt där vi gjuter utan form med en trögare betong, det är ett riktigt hantverk, berättar Ida Söderholm